MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Malay version of Dove section

Moderators: Pakme, seladangjati, KEDAHmaju

MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Postby seladangjati » Fri Jun 06, 2008 2:35 am

:D Dengan izin mod saya membuka topic baru untuk di kongsikan bersama bagaimana kaedah memilih burung yang sesuai untuk dijadikan pikat yang baik

silakan :D
Teach Me about The SPOTTED DOVE
User avatar
seladangjati
Species Expert - Tekukur
Species Expert - Tekukur
 
Posts: 691
Joined: Tue May 29, 2007 3:57 am
Location: Pahang Malaysia

MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Sponsor

Sponsor
 

Postby seladangjati » Tue Jun 10, 2008 12:23 am

:D saya mulakan

untuk memilih burung untuk di jadikan pikat yang baik terutamanya :

1)suaranya
2) fizikalnya

1) suaranya

suara memainkan peranan yg paling penting dlm memilih burung utk dijadikan pikat.suara ni kalau dpt yg banyak anggok, gagap, selang dan suaranya boleh pergi jauh.sebagai contoh suara sedang atau nyaring.suaa begini boleh menarik burung liar hampir kepada pikat walau berada jauh di luar kawasannya.

2)fizikalnya

fizikal ni merupakan elemen kedua penting utk di jadikan pikat yang baik sekali.

1) kepala bulat besar
2)paruh kecil
3)leher besar da kecil bila di tegakkan lehernya
4) mata kecil seperti mata ikan keli dan tajam
5)celak mata mesti nipis dan menikam kearah mata
6) kaki mesti bulat besar
7) ekor mesti selapis
8) bulu penyambut di bawah ekor yg berwarna putih mesti sampai.jika tidak sampai tidak mengapa
9) bulu belat mesti bulat
10)dada mesti yg seperti dada itik
11) bulu kekabu yg menutupi punggung(warna putih) biar nipis.jgn terllau tebal.
12) ekor kura di atas manik mesti kurang
13)sisik kaki kalau dpt yg belah rotan.bentuk strait tidak susun mcm sisik ayam hutan
14)telinga mesti nipis
15) dll

tanda-tanda fizikal yg saya nyatakan diatas tu mengikut petua org tua lama yg mana burung tidak buat perangai.
Teach Me about The SPOTTED DOVE
User avatar
seladangjati
Species Expert - Tekukur
Species Expert - Tekukur
 
Posts: 691
Joined: Tue May 29, 2007 3:57 am
Location: Pahang Malaysia

Postby KEDAHmaju » Tue Jun 10, 2008 1:25 am

wah... info yg padat bro SJ! :wink:

celak mata dan mata tuh mcmna bro SJ? bleh terang lebih lanjut dak..? :roll:
User avatar
KEDAHmaju
Moderator
Moderator
 
Posts: 1161
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:34 am
Location: alor setar, kedah darul aman, malaysia

Postby seladangjati » Tue Jun 10, 2008 1:50 am

KEDAHmaju wrote:wah... info yg padat bro SJ! :wink:

celak mata dan mata tuh mcmna bro SJ? bleh terang lebih lanjut dak..? :roll:


celak mata tu yg kaler hitam dari paruh strait menuju ke arah mata tu.kalau dp yg halus je.x mau yg tebai sangat.mata pulak kalau dpt yg jenis kecik je bulatan mata dia tu.kalau hang ada ikan keli, balik sat lagi hang tengok rupa mata ikan keli.lagu tu la.dlm website cuba hang cari ikan keli mesti ada punya.
Teach Me about The SPOTTED DOVE
User avatar
seladangjati
Species Expert - Tekukur
Species Expert - Tekukur
 
Posts: 691
Joined: Tue May 29, 2007 3:57 am
Location: Pahang Malaysia

Re: MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Postby seladangjati » Mon Sep 29, 2008 3:56 am

pastikan leher jgn genting kala guk 1.guk 2 gantung tak pa
Teach Me about The SPOTTED DOVE
User avatar
seladangjati
Species Expert - Tekukur
Species Expert - Tekukur
 
Posts: 691
Joined: Tue May 29, 2007 3:57 am
Location: Pahang Malaysia

Re: MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Postby seladangjati » Fri Oct 10, 2008 7:46 am

utk di jadikan pikat juga cari yg banyak isi.banyak isi di sini bermaksud penuh dengan permainan suaranya serta kelakuannya.BH cepat marah adalah yg banyak anggok.kalau kosong pun tak pe janji banyak anggok.kalau ada selang lagi cantik.kalau pegi mikat tu dengar dulu suara yg bagaimana menjaid pilihan kita.pilih yg ok saja.agar puas hati main.kalau setakat nak ajar burung baru tak de masalah
Teach Me about The SPOTTED DOVE
User avatar
seladangjati
Species Expert - Tekukur
Species Expert - Tekukur
 
Posts: 691
Joined: Tue May 29, 2007 3:57 am
Location: Pahang Malaysia

Next

Return to Tekukur

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron